nujavlar

Alla inlägg under april 2011

Av Maggan - 29 april 2011 21:34

Japp, det är bara att erkänna! Jag börjar bli gammal... I morse släpade jag upp kidsen ur sängen för en tidig frukost på en ledig dag. Jag hade bokat in en tid hos optikern då jag har märkt lite synförändringar ett tag. Så jag behöver glasögon. Inte för att jag ser dåligt, utan för att jag har brytningsfel på bägge ögonen och lite mer på vänster. Det stämmer bra med min synupplevelse om man kan säga så. Skärpan skulle visst inte förändras speciellt, men känslan ska bli bättre. Men att välja bågar! Jag stod i nästan en timme bara för att plocka ut 5-8 bågar! I morgon blir det fler som får yttra sig lite, och själv har jag fastnat för två. Vilka tänker jag inte berätta...


På väg till barnvakten fastnade jag på en underklädesbutik en timme och handlade där oxå. Lånade hem lite kläder för att testa under klänningen. Spännande!


I övrigt har jag shoppat loss på en affär som visst ska vara ett självklart val igår och idag. En kompressor med vanligt pistolhandtag, en liten mutterdragare och ett "pumpa-däck"munstycke. Idag var jag in på samma affär och handlade en högtryckstvätt med div. tillbehör.


Förhoppningsvis rasar vintern ut i morgon och jag kommer ett steg närmare skor och bukett. 


Nu: knoppardags. 

Av Maggan - 26 april 2011 22:14

Vårtecknen fortsätter! Idag har vi ätit lunch ute.  Jag planterade blommor före och efter lunch, därav krukorna på bordet... Men fler var det på planteringsbordet. De flesta blommor har ny jord, men jag väntar ett tag med köksblommorna och amaryllisarna.        Lätt rensning av salladspallkragen och veckohandling. Sonen var hos en kompis medan jag och dottern åkte iväg. 


Dottern är btw lätt sjuk. Halvfebrig och hostig hela dagen, men hur pigg som helst! Full fart, precis som vanligt, inget gnäll som det brukar vara när det är sjukdomar på G. Konstigt... Sambon vabar i morgon, och behövs det tar jag resten av veckan. Nu hostar hon ganska kraftigt trots bricanyl. Blir nog bra att vara hemma lite och vila sig så hon orkar fira in våren!


En tredjedel av framsidan är krattad, och jag tror att jag hinner resten av framsidan i veckan. Och jag har sprungit en vända idag!! Och kapade två minuter på 5,8 km. Men jag var trött när jag kom hem...  Jag testade att springa utan musik, och det gick förvånansvärt bra. Lätt ska jag väl inte säga...  


Pappa var förbi en sväng i morse och vi spekulerade lite. Ska nog låna rondellen och köpa lite blad man kan kapa i betong med. Blir nog bra!


Tvätta och vaxa bilen - CHECK

Kratta gräsmattan - 1/8 CHECK

Plantera blommor (krukväxter) - CHECK

Plantera rabatten

Handla - CHECK

Storstäda

Torka fönster

Jobba

Träna - CHECK, i alla fall en vända. Kanske blir det en eller två till.


Jobb i morgon, dags att sova!

Av Maggan - 25 april 2011 20:46

 Det behövs som sagt inte så mycket för att bli lite glad!

  Före:  Efter:  Lite rensning:   Första tvätten ute!!       


Jag blev lite impad när jag var och hämtade kidsen på förskolan

 en dag för ett tag sedan. Tänk er två plustecken man monterat ihop så att det blir som pusselbitar. Sedan bygger man detta!



Helgen har bestått av nattjobb och sömn. Inte så mycket att orda om egentligen. Vi har gått igenom DP1 ett par vändor, och jag känner mig lite tryggare i själva startförfarandet. Det bästa med min "lärare" är att jag får göra det mesta själv, och jag lär mig mycket hela tiden. Det jobbiga är att om jag ska jobba "skarpt" med någon som inte är lika erfaren blir jag lätt osäker. Men det fixar jag nog! Bara det inte är så jäkla mycket folk som springer omkring om vi kör...

Nu har jag bara två förmiddagar denna vecka och sedan är jag ledig till onsdag nästa vecka. 


Mer då? Någon som har ett löneavtal med storhelgsersättningar, skifttillägg och annat man kan ha nytta av? Lönemodeller i allmänhet skulle vara trevligt.


Dottern är lite halvkrasslig så vi får väl se vad vi hittar på i morgon. Tänkte kratta lite och greja på.


Det finns en hel del på schemat nu!

Tvätta och vaxa bilen - CHECK

Kratta gräsmattan

Plantera blommor (krukväxter)

Plantera rabatten

Handla

Storstäda

Torka fönster

Jobba

Träna


Oj, jag blev alldeles matt... Vi hörs!

Av Maggan - 20 april 2011 19:42

Vi har gjort en massa grejor, och jag kommer säkert att glömma hälften!


Operatörsfest i fredags... Väldans trevligt med massa grillat, pilsner, musik, twister och vanlig styrdans! Tur att jag fick med mig en tjej till, annars hade jag nog skämts ordentligt! Jag kan väl säga att jag inte är någon stjärna på bugg och såna där snabba danser... Halv två fick jag och en till hämtning, sist därifrån! Jag som skulle ta det lugnt eftersom vi skulle till Umeå morgonen efter.


Kors i taket, men vi var iväg kvart över nio på morgonen! I Skeå stannade vi för en bakiscola och lite godis. Väl framme, efter en efter omständigheterna förvånansvärt bra resa, åt vi lite lunch och gick en vända på stan. Jag som normalt brukar kunna sitta och läsa eller "sudoka" stirrade stint på vägen...


Jag hade bokat in en tid på ett ställe där man får bli piffad och sedan modellfotad, men de ringde och sa att det var rätt fullt och det skulle bli väääääldigt lång väntetid. Efter en snabb överläggning med min kompis beslöt vi att avboka och tillbringa aftonen hemma med män och barn. Trevligt!


Söndag testade vi lite brudsminkning, och jag tror det blir ganska bra. Min frisör och sminkösen använder sig av lite olika sätt att lägga ögonmaken, så jag tror lite av ett mellanting blir bra. Svårt att få en gräns mellan synligt och osynligt och bara lite förstärkande.


Sen då? Två dagar med skiftjobb hittills i veckan och vi skulle testa lite grejor. Funkade inte så bra, men vi får väl se till veckan. Nu har jag tre nätter i helgen, fredag, lördag och söndag, när vi ska köra en massa torrstarter. Bra träning och repetition! Det innebär att vi ska köra vatten eller lut hela vägen, och ta ut den innan brännaren. Jag hotade med att fixa lite påskkäk och bjuda in farsan. Vi gjorde det förra påsken när jag jobbade dagskift och jag var den ende som förstod vad pappsen sa när han kom och bredde på värsta bondskan! Vi är väl kanske 3-4 stycken på jobbet av typ 20 som förstår pitebondska... Jag hade rätt skoj!


Idag har jag och ungarna varit på tippen en vända, och nu kan man faktiskt gå i garaget utan att vara rädd att repa bilen. Vi tog bussen in till stan och strosade lite, fikade hos vår ständige barnvakt och bussade hem oss. Handla mat, äta och busa lite. Nu lägger sambon dem för natten och vi bänkar oss väl framför tvn som vanligt. Jag somnade i soffan igår, och somnade ifrån slutet av House som jag spelat in. Någon som kan berätta hur det slutade? Orkar inte se de sista 20 minutrarna.


Syster yster var förbi en sväng och äldsta dottern som beställt lite kläder provade dem. De hade med minstingen som normalt brukar vara lite reserverad för mig, men nu fick jag värsta kramen!! Tror ni att jag smälte nåt?? Och man ser riktigt hur busig han kommer att bli! Håll i hatten och spänn fast allt ni är rädda om. När han börjar springa tror jag att han kommer att pillra i det mesta...


Puss och god natt!

Av Maggan - 14 april 2011 21:55

Långhelg!!! Men den kommer ändå att vara alldeles för kort... I morgon är jag ledig. Nästa vecka blir en 60-timmarsvecka. Första veckan med skift och jag åker på den värsta av dem alla. Undrar hur det ska gå att hålla fokus till helgen, tre nätter på raken. Jag gruvar faktiskt lite... Men jag får en dag extra ledigt i morgon istället! Och så klart en hel del "måsten"... Tvätta, laga mat, plantera om blommor men först måste jag handla lite fler krukor. Sedan måste jag iväg på jobbfest! Det ska bli väldans trevligt! 


Det börjar klia lite i trädgårdsfingrarna nu! Stenramen jag satte i höstas har tinat fram till hälften, så nu måste jag styra hur jag ska fylla den. Jag har en del perenner där, och ett gäng i en jordhög på baksidan. I garaget har jag en massa frön som väntar på att komma ner i jorden. De bör komma ner i så snart det går! Hmmm, kanske ska dra ner dem under köksfönstret? Det tror jag att jag gör. Några krukor att gräva ner lite och sätta lite kryddväxter i. Jag tror att det kan bli bra. Måste bara ha några kubikmeter jord... Och den första krokusen blommar! Kunde som vanligt inte hålla mig när jag kom hem från jobbet och hämtat kidsen på dagis. Jag måste liksom gå runt knuten och titta till vårblommorna. Och där stod en alldeles gul liten krokus! Det krävs inte så mycket för att man ska bli lycklig verkar det som!


Nu när vi har börjat få lite ordning på rörhögen på jobbet har folk börjat stanna till lite och titta när vi springer runt där. Idag var det en kille som joggade lite lätt och stannade. Jag kunde inte hålla mig utan vinkade glatt lite oskyldigt. Han hälsade tillbaka och drog iväg. En och annan tant har blivit skrämd halvt från vettet när det blåst lite ånga här och där och nu går det omkring lite rymdgubbar och fyller katalysatorer. Vi har ganska roligt på mitt jobb!


Idag har jag kört veckans enda träningspass. Jag vet inte varför det inte blivit av, men annat verkar ha kommit ivägen. I måndags var jag nog ut och gick/joggade. Bloggade nog om det. Tisdagar och onsdagar brukar det vara så fullt att det inte är roligt att träna. Idag var det så mycket luft att jag nästan skämdes för alla som inte var där. Söndag blir det vila efter en hektiskt helg. Nu är det god natt för att kunna vara trevlig med våra barn i morgon!


Puss och kram

Av Maggan - 12 april 2011 20:55

Idag har jag lärt mig ett nytt ord. Fast-food-surgery. Det går ännu ett skitprogram på en kanal, och slog över bara för att se vad det var för något. Man kontaktar tydligen någon form av agent för att åka till Thailand och plastikoperera sig. En kvinna åkte ner med sin karl för att göra en bukplastik. Hon skulle alltså snabbanta kan man väl säga. När hon väl får träffa läkaren tittar han på magen och säger att det inte är någon bra idé att operera. Kvinnan har för mycket fett inuti magen om man säger så, inte bara direkt under huden. Klart att hon blir besviken, men köper ändå vad han säger. Lite konstigt tycker hon att det är, hon hade ju skickat en massa kort! När man sedan får se läkaren i någon sorts intervju säger han att hon äter alldeles för kolhydratrik mat och inte tränar någonting... Är det konstigt att man går upp i vikt? Man får vänta ofta minst 6 månader, ibland upp till två år för att ställa om kosten och gå ner i vikt så mycket det går för att påfresta kroppen så lite som möjligt. Hur tänker man? Får man inte göra en operation i Sverige, där läkare kan titta och klämma och känna, hur kan man då förvänta sig att man får göra en i Thailand med fotografier som grund? Särskilt när det rör sig om en så pass tuff operation? Hjärna efterlyses...


Så, dags för dagens historia/-e-lektion. Pappa berättade (nu kommer jag inte ihåg riktigt allt, men det mesta) att han och en av bröderna, som just nu tror jag är den mest troende av syskonskaran, skulle testa att göra blåbärsvin. I glasflaskor med kork-kork och inte skruvkork. Utan avluftning. Det stod och jäste fint i farmor och farfars fönster, tills ena korken flög iväg. Ni vet ju hur lätt det är att få bort blåbärsfläckar! När de skurade som värst flög den andra korken! Ni kan ju tänka hur det såg ut i det stackars köket! Och hos farmor och farfar som var nykterister och troende! Pappa är en sån där som är ganska bra på att berätta denna typ av anekdoter, så det var betydligt roligare i lördags än vad det är nu...


På jobbet har vi äntligen hittat bra förklaringar till materialkoder och annat som vi håller på med. Tänk vad lätt det hade varit om vi hittat de tidigare! Men den som väntar på något gott...


Imorgon blir det klubbmöte en snabbis, sedan lite planering och på kvällen ska vi diskutera menyn för bröllopet med kocken! Det ska bli skoj!


Tidig kväll ikväll, men bara inte riktigt än...


  

Av Maggan - 11 april 2011 20:59

Fredag, lördag, söndag, måndag. Det borde bli ett fullt inlägg idag va???


Då ska vi se... Fredag, kommer faktiskt inte ihåg om jag slutade tidigare. Visst är det hemskt! Vi åt i alla fall lunch på ett burgerhak, och det var väl kanske inte helt nödvändigt... Jag tror jag somnat innan klockan var 10 på kvällen...


I lördags var det full fart här hemma! Ena kusinen har längtat efter våra barn, så de kom och hälsade på. Vi grillade ute till lunch och var ute och fotade järnet. Ena dottern har handlat systemkamera, och vi hade väl något av en fotostafett. Trevligt! Till middagen sedan kom mamma och pappa och vår ständige barnvakt. Vi passade på att ordna för när sambon ska vara på hockey-vm. Det skiter sig lite för jag ska jobba 4 nätter av den vecka han ska vara borta. Surströmming på schemat, och vi hade väldans trevligt! Man fick höra en och annan historia som var lätt oväntade! Pappa kan chocka ibland! Blåbärsvin hemma hos sina föräldrar med en av bröderna som jag inte trodde det om! Malmbergetkusinen - förhör din far om när han fick skura köket när korkarna "poffat"!!


Söndag - båda kidsen fick åka till kompis. Båda blev bjudna på lunch och jag passade på att motionera lite. Ca 7 km där halva sträckan gicks och den andra joggades. 50 minuter tog det. Riktigt härligt! Och tur! Det började spöregna på eftermiddagen!


Måndag då? Jobb, omvälvande nyheter, och måndagsseg. Kanonväder och jag öppnade ett fönster och satt i solen och sorterade papper. Nu har jag slut batteri i datorn, så jag tackar för idag!


Kram

Av Maggan - 7 april 2011 21:02

Det får man när man läser detta. Hur kommer barn på att göra så mot andra barn??? Vad är det som triggar? Vad har de sett, hört, blivit utsatta för? Och de stackars barn som blir utsatt? Av någon som man kan tro ska vara ens kompis? Trasig för livet. Inte kunna lita på någon. Inte kompisarna, inte fritidspedagogerna, lärare, andra vuxna. Och så ska det göras större grupper, färre pedagoger, mer skit på tv, mer tid framför dator och tv-spel. INGENTING blir bättre av det.


Jag skulle gladeligen betala lite mer skatt om det skulle göra att det går max 4 barn på en pedagog, om alla som har någon sorts förtroendeställning gav fasen i att använda våra skattepengar till att handla grejor till sig själv, att fler vill och får arbeta inom vården. Själv ska man hamna där, och när politikerna kommer dit själva lär det väl bli ett jäkla hallå?!! Nä, dags att prioritera om tycker jag. Visst är det tjusigt med lummiga parker, blommor på stan, men det kanske inte behöver vara så jäkla många? Sundsgatan behöver verkligen inga fler farthinder; behöver vi två kommunalråd - även om de kostar mindre än andra? Det skulle vara väldigt intressant att se en budgetöversikt för kommunen. 


På jobbet har vi betat av ännu en lista, men så kommer det lite nya grejor som ska fixas. Vi är 3-5 stycket som jobbar med detta, och man kan väl säga att luften har gått ur oss lite. Alla som såg oss idag tyckte väl att vi skulle gå hem och sova... Faktiskt ser jag fram emot det! 


I morgon ska jag försöka jobba lite kortare, men vi får se om det är möjligt. Lunch på stan eller nåt blir det i alla fall!


God natt, ta hand om era barn och berätta för dem att de ska skrika allt vad de kan om någon är i färd med att göra något de inte vill vara med om!

Presentation

Mamma, monstermoster, änglamoster, syster, lärare, operatör, projektledare, tjatkärring (typisk mammaroll?)

Statistik

4/11
75,5 kg
Smalast 85,5
Bredast 98
Bak 107,5

31/10 -11

75,5 kg. Har förträngt inmätningen...
17/10-11
75,5 kg.
Dags för en inmätning snart!
Vecka 41 va?

I morse, 11/10, vägde jag in mig på 76,2. Att det inte var mer förvånade mig!

Vecka 37 (var det så länge sedan sist??)
Jag har varit upp på nästan 78 sedan sist, men i dag stannade den på 76,2!!!


Vecka 34
 
77 kg
Ingen mätning ännu, men jag tycker mig vara lite snärtare i ansiktet! Eller så är det bara önsketänkande... 
Vecka 33
77,9 kg
Bredast 103,5
Smalast 91
Bak 109,5 


18 juli, en månad sedan sist!
 
 
77,5 kg. 
Ingen direkt hit att mäta sig när man varierat 2 kg sedan sist...
22 juni
75,3 kg (tryckfelsnisse var framme sist!)
84,5 smalast
100 bredast
106 bak 
13 juni
66 kg
85,5 cm smalast
97 cm bredast
106 cm bak

7 Juni

77,4 kg

88 cm smalast

99 cm bredast

110 bak

 

Var det 31/5 eller 1/6?

Vikt 76kg

Midja 85cm

Höfter 102cm

Baken 107cm

Vädret i Piteå

Väder Piteå

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Blogkeen

nujavlar

Skapa flashcards